borowki

Zasady zdrowego odżywiania

Dieta ma bardzo duży wpływ nie tylko na wagę ciała, ale również na samopoczucie. Zdrowe, zbilansowane posiłki dodają energii, poprawiają koncentrację i przyswajanie wiedzy. Wiele osób kojarzy dietę nie ze zdrowym odżywianiem, a z koniecznością eliminowania wielu składników z dotychczasowego jadłospisu, spożywania małych ilości pokarmu i nieustającym uczuciem głodu. Nic bardziej mylnego, ponieważ racjonalne odżywianie uwzględnia w codziennym menu posiłki lub przekąski uznawane za niezdrowe, jednak nakłania do przemyślanego wkomponowania je w dietę.

Jak jeść zdrowo?

Wprowadzenie wszystkich zasad od razu może być trudne i powodować frustrację, dlatego zaleca się drobnymi krokami dążyć do zmiany nawyków żywieniowych. Pierwszym z nich jest regularność posiłków i nie podjadanie między nimi. Takie działanie jest niezwykle ważne z dwóch powodów – chroni przed niespodziewanym atakiem głodu oraz zapewnia stały dopływ glukozy do krwi. Spożywanie posiłków o stałych porach sprawia, że w tym czasie organizm przyśpiesza metabolizm. Trzy posiłki dziennie to zalecane minimum. Dietetycy proponują do głównych dań dołożyć jeszcze dwie, lekkie przekąski między nimi. Dzięki temu uniknąć można uczucia głodu i zgubnego, niekontrolowanego podjadania, które jest jedną z głównych przyczyn nadwyżek kalorycznych.

Następnym krokiem jest wprowadzenie dużej ilości warzyw i owoców, które powinny stanowić dodatek do każdego posiłku. Ciekawostką jest to, że choć owoce są zdrowe, nie powinno się jeść ich zbyt dużo ze względu na dużą zawartość cukru. Warto również uważać na soki owocowe, które uważane są za bomby kaloryczne, dlatego taki sok najlepiej jest traktować jako przekąskę, czyli osobny posiłek, a nie dodatek do niego.

Zdrowym nawykiem jest również stosowanie zamienników. Pszenne pieczywo i makarony można zamienić na pełnoziarniste. Napoje gazowane i soki na wodę mineralną. Zamiast masła lub margaryny doskonałym rozwiązaniem będą pasty warzywne.

Dietę można uzupełnić o preparaty jak https://www.allecco.pl/42610,acti-vita-miner-dieta-30-tabletek.html czy https://www.allecco.pl/37092,olimp-nutramil-complex-smak-neutralny-7-sasz.html.

Czego unikać?

Przede wszystkim żywności przetworzonej, czyli tak zwanych „gotowców”. Mało składników odżywczych, wysoka kaloryczność i duża ilość tłuszczy nie sprzyja dobremu samopoczuciu ani zdrowiu. Dietetycy zalecają także odrzucenie cukru, słodkich napojów, a także soli i słonych przekąsek. Nie należy również spożywać dużej ilości alkoholu, który niekorzystnie wpływa na pracę wątroby i trzustki.

jablko

„Czy mogę ciastko?”

Jednym z największych problemów zdrowego odżywiania jest próba całkowitego odrzucenia słodyczy, fast food’ów i niezdrowych przekąsek. W przypadku silnej woli jest to jeden z najlepszych kroków w kierunku zdrowia, jednak u wielu osób powoduje frustrację, a w efekcie końcowym rezygnację ze swoich postanowień. Racjonalne odżywianie polega na zachowaniu umiaru we wszystkim. Znajomość kaloryczności potraw pozwoli na wkomponowanie do jadłospisu ciastka lub słonej przekąski, których spożycie nie spowoduje nadwyżki kalorycznej, a co za tym idzie – wyrzutów sumienia, które zaprzepaszczą wcześniej podjęte starania.