nos-chirurgia

Chirurgia plastyczna i wzrost jej popularności

Chirurgia plastyczna jako jedna z dziedzin branży medycznej staje się coraz bardziej popularna nie tylko w wielkim świecie, ale także w Polsce. Możliwości, jakie daje medycyna estetyczna zachęcają do tego, by z niej korzystać w celu dokonania poprawek naturalnej urody. Operacje plastyczne nie kojarzą się aktualnie już tylko z drastycznymi zmianami wyglądu i sztucznym efektem. Continue Reading

Jak działa efekt jojo?

Udało się! Schudliśmy. Waga pokazuje upragnioną wagę, z takim poświęceniem zdobytą tygodniami lub nawet miesiącami wyrzeczeń. Ale dlaczego zaraz po zakończeniu diety waga zaczyna natychmiast rosnąć, a osoby, które skutecznie schudły tak szybko wracają do poprzedniego rozmiaru?

Artykuł powstał dzięki konsultacją ze specjalistami z krakowskiej poradni http://dieta-med.pl.

Głód wrogiem odchudzania

Powszechnie wiadomo, że kiedy jemy za dużo kalorii, przybieramy na wadze. Zatem logicznym wnioskiem jest to, że aby schudnąć, należy jeść mniej. To prawda, ale proces odchudzania jest dużo bardziej skomplikowany niż proces przybierania na wadze. Wiele osób, zaczynających swoją przygodę z utratą wagi, ulega pokusie znaczącego ucięcia kaloryczności posiłków. W internecie znajdują się nawet diety o kaloryczności 300 kcal dobowo! To bardzo, bardzo mało.

Co się dzieje kiedy przyjmujemy zbyt mało kalorii? Na początku takiej diety organizm optymalizuje gospodarkę energetyczną – pozbywamy się z wody z tkanek, stajemy się senni i mamy kłopoty z koncentracją (jako efekt przejścia mózgu w tryb oszczędnościowy). Następnym krokiem jest redukcja najbardziej energochłonnych tkanek. Na pierwszy ogień idzie nasza tkanka mięśniowa, gdyż zużywa wiele niezbędnej do życia energii. Zdarza się, ze ulega pogorszeniu stan skóry i włosów.

Dopiero na samym końcu uruchamiane są rezerwy tłuszczowe. Organizm nie pozbywa się ich chętnie, ponieważ są one zapasami „na czarną godzinę” i gwarancją przetrwania w czasach głodu. To nasz spadek po czasach prehistorycznych. Ale osoba odchudzająca jest wytrwała i konsekwentna, więc dalej trzyma się restrykcyjnej diety. I chudnie. Kilogramów ubywa, zadowolenie z siebie wrośnie a ciało..? Ciało pracuje pełną parą. Mózg nie zna naszych planów. Procesy zachodzące w naszym ciele podczas głodowej diety dążą do maksymalnej wydajności energetycznej i do funkcjonowania przy niskiej podaży kalorii.

Aż wreszcie następuje TEN wyczekiwany moment. Koniec diety. Osiągnęliśmy wymarzoną wagę. Albo waga już nie chce spadać a my uznajemy że już wystarczy. Skoro już nie trzeba się odchudzać to znaczy, że można normalnie jeść!

W dół i znowu w górę

Świeżo odchudzona osoba nie pilnuje już tak niskiego bilansu kalorycznego. Mało kto myśli o tym, że organizm ma teraz dostrojony do maksymalnej efektywności energetycznej. Co to oznacza? Skrótowo właśnie tyle, że od teraz każda nadprogramowa ilość kalorii zostaje natychmiast zmagazynowana w postaci tłuszczu. Organizm po okresie głodu robi wszystko, żeby się zabezpieczyć na następny raz – zazwyczaj nabierając jeszcze więcej tkanki tłuszczowej niż mieliśmy przed startem odchudzania.

Co gorsza, ilość kalorii, która wystarczy żeby przytyć nie musi być wcale ogromna. Wystarczy żeby była wyższa niż głodowe racje przyjmowane podczas odchudzania. Zatem po skończeniu restrykcyjnej diety, prawdopodobnie przytyjemy nawet nie objadając się. Tak działają naturalne dla organizmu systemy regulacyjne rodem z paleolitu.

Czy możemy temu zapobiec?

Jak najbardziej. Ale wymaga to zaangażowania i wysiłku. Po pierwsze na diecie odchudzającej nie powinniśmy jeść zbyt mało. Ilość zjadanych dziennie kalorii powinna być tylko 10-15% mniejsza od rzeczywistego zapotrzebowania.

Ponadto, do odchudzania koniecznie należy włączyć aktywność fizyczną. Kiedy ćwiczymy, dajemy ciału sygnał, że używamy swoich mięśni i uprzejmie prosimy o nie redukowanie ich w trybie oszczędnościowym. Poza tym im więcej mamy mięśni, tym więcej kalorii zużywamy do bieżącego zapotrzebowania. Co za tym idzie – możemy zjeść jeszcze więcej.

Nie powinniśmy ulegać pokusie obcinania kalorii, żeby schudnąć więcej i szybciej. Szybciej w tym wypadku bynajmniej nie znaczy lepiej. Pogódźmy się z faktem, że odchudzanie to złożony proces, który zajmie nam dużo czasu. Ale dopiero przestrzegając zasad będziemy mogli cieszyć się odzyskaną sylwetką przez długi czas.

Dobra recepta na zdrowy sen

W sypialni oprócz łóżka ważne jest również to jak wygląda jego wnętrze i co się w nim znajduje. Praktycznie rzecz biorąc wszystkie elementy znajdujące się w tym pomieszczeniu wpływają na jakość i komfort naszego odpoczynku. Continue Reading

Czym jest USG i w jakim celu się je stosuje?

USG jest całkowicie bezinwazyjnym, atraumatycznym badaniem, z zastosowaniem diagnostyki obrazowej, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie szczegółowego obrazu badanego obiektu. Ultrasonografia cechuje się dużą dokładnością, czego efektem jest wykrywanie nawet bardzo małych zmian (od 01, mm.). Continue Reading

Zawalcz o zdrowie swojego serca. Jakie wykonać badania?

zdrowe-serce

Najczęstszym powodem zgonów Polaków jest występowanie chorób układu sercowo-naczyniowego. Niezwykle ważne jest regularne wykonywanie badań, ponieważ w wielu przypadkach wczesne wykrycie choroby tego typu jest łatwo uleczalne. Jakie badania wykonywać aby upewnić się że nasze serce jest zdrowe, a jego praca jest właściwa? Continue Reading

Rehabilitacja uszkodzonego rozcięgna podeszwowego

biegacze-zdrowieUszkodzenie rozcięgna podeszwowego jest jedną z najczęstszych kontuzji wśród biegaczy. Objawia się charakterystycznym, mocnym bólem, w okolicach podeszwy i pięty, zazwyczaj w godzinach porannych. Pacjenci przyrównują ból często do „kamienia w bucie”. W późniejszym procesie kontuzji ból jest na tyle silny, że utrudnia poruszanie się. Continue Reading

Piwo korzystne dla naszego organizmu. Poznaj niesamowite właściwości piwa!

piwo-a-zdrowiePiwo to jeden z najbardziej popularnych alkoholi na świecie. Charakteryzuje się orzeźwiającym, lekko gorzkawym smakiem. Spożywane w nadmiarze może przyczynić się do szybkiego tycia lub nawet chorób wątroby. Jednak jeśli spożywamy je z umiarem, przyczyni się do poprawy naszego zdrowia. Piwo świetnie radzi sobie z bezsennością, zwalcza kamienie nerkowe, czy wspomaga nasze serce. Continue Reading